Välkommen att fira Världslärardagen/World Teachers’ Day
Hei Teacher Day 5 oktober!
Åbo universitet, Åbo Akademi och Åbo yrkeshögskola organiserar ett pedagogiskt seminarium på världslärardagen.
På HEI Teacher Day ordnas föreläsningar, presentationer och workshoppar. Dagen avslutas med en panelldebatt kring artificiell intelligens
Seminariet är gratis och öppet för personalen vid Åbohögskolorna.
Temat 2023 är meningsfyllt lärande.
Plats: Åbo, Turun kauppakorkeakoulu, Rektorsåkersvägen 3
Tidpunkt: 5.10.2023 kl. 8.15-12.15 (frukost kl. 8.15-9.00)
Anmälan: via denna länk (anmälan senast 25.9)
Program på svenska och engelska:
8.15-9.00 Frukost (kaffe/te + semla) – (Mercatori)
9.00-9.50 Välkomsthälsningar och keynote (Ls 01)
10.00-10.40 Parallellsession A (Ls 08)
- Intercultural Thesis Supervision – Kalypso Filippou
In this interactive workshop participants will be presented with a theoretical framework and literature on intercultural thesis supervision. Opportunities for discussion, reflection and exchange of experiences will be provided as well as helpful material and suggestions for effective intercultural thesis supervision practices.
10.50-11.30 Parallellsession B (Ls 08)
- Challenges and opportunities of virtual teamwork – How can teachers support collaborative learning for students in virtual environments? – Laura Mairinoja
The two-year ENVISION_2027 project aimed to develop online education and digital pedagogies for virtual laboratory training and teamwork. This session will focus on sharing good practices to support learning during teamwork in virtual environments. We will share lessons learned from the ENVISION_2027 project, including the students’ perspective and our research based on learning analytics. In addition, future prospects of virtual teamwork in education will be discussed
AND
Intensifierat lärarkoordinerat skrivstöd på engelska: en pilot i samarbete mellan Språkcentret och Handelshögskolan –Malin Johansson
Språkcentret har i samarbete med ämnen vid Handelshögskolan gett lärarkoordinerat skrivstöd på engelska åt magisterstudenter med identifierade behov. Lärarna har gått igenom fjärde årets studenters skrivuppgifter, ett slags screening för att hitta studenter i behov av språk- eller skrivstöd. Språkcentrets skrivhandledare har rett ut vad problemen kan bero på och vad man kan göra för/med dessa studenter, redan innan de börjar med magisterarbetet.
11.45-12.15 Debatt (på finska) – (Ls 01)
Hela programmet, även med presentationer och workshoppar på finska, hittas här
Programmet uppdateras inför höststarten!